Warszawa 01.02.2026, g. 18:00
od 30.00 pln
„Księgi narodu i pielgrzymstwa polskiego” Adama Mickiewicza to dzieło wyjątkowe. Zawarta w nim wizja znacznie wykracza poza literackie ramy. Napisane zostało po klęsce powstania listopadowego. Przedstawia los pokonanej przez zaborców Rzeczypospolitej w perspektywie metafizycznej. Cierpienie uciemiężonego kraju i jego obywateli jest tutaj porównane do męki Chrystusa. Ta niezwykle śmiała analogia zakorzeniła się w naszej kulturze i wywarła istotny wpływ na sposób myślenia o historii Polski.
Czytanie performatywne w wykonaniu znakomitych aktorów Teatru Klasyki Polskiej – Marty Dylewskiej, Macieja Wyczańskiego, Dariusza Kowalskiego oraz Andrzeja Mastalerza – w reżyserii Bogusława Jasińskiego przypomni utwór Mickiewicza. A debata „Odczarowanie romantyzmu” z udziałem prof. Ewy Hoffmann-Piotrowskiej, Bogusława Jasińskiego, Jarosława Gajewskiego, która będzie towarzyszyć temu wydarzeniu, podda analizie i namysłowi ideę polskiego mesjanizmu.
Scena Stygmat, znajdująca się w podziemiach kościoła Wszystkich Świętych przy placu Grzybowskim 3/5 w Warszawie, zapewni odpowiednią, mistyczną, oprawę spotkania z twórczością i myślą autora „Dziadów”, odbywającym się w 170-lecie jego śmierci. Teatr Klasyki Polskiej serdecznie zaprasza.
Bilet ulgowy przysługuje uczniom, studentom, seniorom powyżej 60. roku życia, osobom z niepełnosprawnościami oraz posiadaczom Karty Dużej Rodziny.
Czytanie performatywne w wykonaniu znakomitych aktorów Teatru Klasyki Polskiej – Marty Dylewskiej, Macieja Wyczańskiego, Dariusza Kowalskiego oraz Andrzeja Mastalerza – w reżyserii Bogusława Jasińskiego przypomni utwór Mickiewicza. A debata „Odczarowanie romantyzmu” z udziałem prof. Ewy Hoffmann-Piotrowskiej, Bogusława Jasińskiego, Jarosława Gajewskiego, która będzie towarzyszyć temu wydarzeniu, podda analizie i namysłowi ideę polskiego mesjanizmu.
Scena Stygmat, znajdująca się w podziemiach kościoła Wszystkich Świętych przy placu Grzybowskim 3/5 w Warszawie, zapewni odpowiednią, mistyczną, oprawę spotkania z twórczością i myślą autora „Dziadów”, odbywającym się w 170-lecie jego śmierci. Teatr Klasyki Polskiej serdecznie zaprasza.
Bilet ulgowy przysługuje uczniom, studentom, seniorom powyżej 60. roku życia, osobom z niepełnosprawnościami oraz posiadaczom Karty Dużej Rodziny.
Czechowice-Dziedzice 15.02.2026, g. 16:00
od 70.00 pln
Romans ostatniego polskiego króla z carycą Katarzyną Wielką nie był tajemnicą. To właśnie rosyjskiej władczyni monarcha zawdzięczał objęcie tronu w Warszawie. Spektakl „Król i caryca” w reżyserii Jerzego Zelnika powstał na podstawie wyboru korespondencji carycy Katarzyny i króla Stanisława Augusta.
W 1755 roku przybył do Petersburga sekretarz angielskiego posła, młody polski arystokrata, Stanisław Antoni Poniatowski. Zwrócił na siebie uwagę Katarzyny, sam tracąc dla niej głowę. Jej mąż, Piotr, odkrył romans. Zareagował gniewem, ale szybko go opanował. Sam zresztą miał na koncie pozamałżeńskie związki. Pobłogosławił więc szczęściu kochanków. W lipcu 1762 roku przyszło mu umrzeć. Na polecenie żony zresztą, która kazała go zamordować. Dwa lata później, już jako caryca, Katarzyna czyni Stanisława Poniatowskiego władcą Polski. Po kolejnych trzydziestu jeden latach pozbawia go natomiast nie tyle tronu, co królestwa, doprowadzając do trzeciego rozbioru Rzeczypospolitej.
Twórcy ukazują psychologiczny i emocjonalny portret króla i carycy – byłych kochanków, którzy pod płaszczykiem utrzymywanych ciągle siostrzano-braterskich relacji, prowadzą dyplomatyczną wojnę o sprzeczne narodowe dążenia i cele.
Echu dawnej namiętności zdarza się jeszcze niekiedy wybrzmiewać między wierszami listów obojga władców. To jednak brutalny, niekierujący się żadnym sentymentem, polityczny interes jest właściwą treścią tej korespondencji. Dlatego stanowi ona niezwykły materiał dla aktorów. W spektaklu Teatru Klasyki Polskiej wydobędą oni całą złożoność stosunków łączących Stanisława Augusta z Katarzyną II, a układających się w dramatyczny splot tęsknoty, nadziei, strachu, pogardy i chłodnej kalkulacji. „Król i caryca” odsłoni kulisy wydarzeń, które doprowadziły do zniknięcia Rzeczypospolitej z mapy Europy na ponad sto dwadzieścia lat.
Czas trwania: 1h 10′
Bilet ulgowy przysługuje uczniom, studentom, seniorom powyżej 60. roku życia, osobom z niepełnosprawnościami oraz posiadaczom Karty Dużej Rodziny.
W 1755 roku przybył do Petersburga sekretarz angielskiego posła, młody polski arystokrata, Stanisław Antoni Poniatowski. Zwrócił na siebie uwagę Katarzyny, sam tracąc dla niej głowę. Jej mąż, Piotr, odkrył romans. Zareagował gniewem, ale szybko go opanował. Sam zresztą miał na koncie pozamałżeńskie związki. Pobłogosławił więc szczęściu kochanków. W lipcu 1762 roku przyszło mu umrzeć. Na polecenie żony zresztą, która kazała go zamordować. Dwa lata później, już jako caryca, Katarzyna czyni Stanisława Poniatowskiego władcą Polski. Po kolejnych trzydziestu jeden latach pozbawia go natomiast nie tyle tronu, co królestwa, doprowadzając do trzeciego rozbioru Rzeczypospolitej.
Twórcy ukazują psychologiczny i emocjonalny portret króla i carycy – byłych kochanków, którzy pod płaszczykiem utrzymywanych ciągle siostrzano-braterskich relacji, prowadzą dyplomatyczną wojnę o sprzeczne narodowe dążenia i cele.
Echu dawnej namiętności zdarza się jeszcze niekiedy wybrzmiewać między wierszami listów obojga władców. To jednak brutalny, niekierujący się żadnym sentymentem, polityczny interes jest właściwą treścią tej korespondencji. Dlatego stanowi ona niezwykły materiał dla aktorów. W spektaklu Teatru Klasyki Polskiej wydobędą oni całą złożoność stosunków łączących Stanisława Augusta z Katarzyną II, a układających się w dramatyczny splot tęsknoty, nadziei, strachu, pogardy i chłodnej kalkulacji. „Król i caryca” odsłoni kulisy wydarzeń, które doprowadziły do zniknięcia Rzeczypospolitej z mapy Europy na ponad sto dwadzieścia lat.
Czas trwania: 1h 10′
Bilet ulgowy przysługuje uczniom, studentom, seniorom powyżej 60. roku życia, osobom z niepełnosprawnościami oraz posiadaczom Karty Dużej Rodziny.
Czechowice-Dziedzice 16.02.2026, g. 18:00
od 70.00 pln
O tym, że lichwa nie popłaca, wiadomo nie od dziś. Kiedy jednak ma się okazję łatwego zarobku, trudno przejść obok niej obojętnie. Sprawy komplikują się, gdy na giełdzie przydarzy się krach, czek okaże się nie mieć pokrycia, a umowa dożywocia przestaje być opłacalna, bo jej „przedmiot” prowadzi zbyt hulaszcze życie.
Główny bohater intryg, lichwiarz Łatka, wchodzi w posiadanie tzw. dożywocia (czyli dożywotnich dochodów) pewnego młodzieńca. Od tej pory stara się jak najdłużej utrzymać młodego utracjusza w dobrym zdrowiu, a jednocześnie próbuje sprzedać tytułowe świadczenie innemu lichwiarzowi. Sprawa komplikuje się wraz z pojawieniem się zrujnowanego szlachcica Orgona, który chce swoją córkę wydać za Łatkę w celu podreperowania majątku. Ta jednak zakochana jest w Leonie…
„Dożywocie” Aleksandra Fredry to z jednej strony celny, ostry i arcyzabawny „pstryczek w nos” dla wszystkich starych lichwiarzy, a z drugiej − wspaniała historia o chciwości, zazdrości i naiwnej młodzieńczej miłości, której nie oprze się największy nawet kapitał.
Jak nie stracić fortuny, a jednocześnie zyskać miłość – przepis na szczęście zdradza Fredro w „Dożywociu”.
Czas trwania: 1h 20′
Bilet ulgowy przysługuje uczniom, studentom, seniorom powyżej 60. roku życia, osobom z niepełnosprawnościami oraz posiadaczom Karty Dużej Rodziny.
Główny bohater intryg, lichwiarz Łatka, wchodzi w posiadanie tzw. dożywocia (czyli dożywotnich dochodów) pewnego młodzieńca. Od tej pory stara się jak najdłużej utrzymać młodego utracjusza w dobrym zdrowiu, a jednocześnie próbuje sprzedać tytułowe świadczenie innemu lichwiarzowi. Sprawa komplikuje się wraz z pojawieniem się zrujnowanego szlachcica Orgona, który chce swoją córkę wydać za Łatkę w celu podreperowania majątku. Ta jednak zakochana jest w Leonie…
„Dożywocie” Aleksandra Fredry to z jednej strony celny, ostry i arcyzabawny „pstryczek w nos” dla wszystkich starych lichwiarzy, a z drugiej − wspaniała historia o chciwości, zazdrości i naiwnej młodzieńczej miłości, której nie oprze się największy nawet kapitał.
Jak nie stracić fortuny, a jednocześnie zyskać miłość – przepis na szczęście zdradza Fredro w „Dożywociu”.
Czas trwania: 1h 20′
Bilet ulgowy przysługuje uczniom, studentom, seniorom powyżej 60. roku życia, osobom z niepełnosprawnościami oraz posiadaczom Karty Dużej Rodziny.
